CLAIM THE THRONE Triumph And Beyond `10

CLAIM THE THRONE Triumph And Beyond

„Triumph And Beyond” to trzecie wydawnictwo australijskiej grupy CLAIM THE THRONE. Wszystko, co jest związane z tym albumem, jest spójne. Na zdjęciach członkowie kapeli (czterech panów i jedna pani) umorusali się farbą i przywdziali elementy strojów rycerskich, okładkę wydawnictwa (digipack) zdobi rysunek przedstawiający bitwę Wikingów, teksty również mieszczą się w tej tematyce, wreszcie sama muzyka to – uogólniając – folk metal. Przede wszystkim płyta nie jest jednowymiarowa, można na niej usłyszeć wpływy z kilku stylistyk (nawet death metalu), a i wspomniany folk przybiera różne formy. Cieszy mnie bardzo, że na całym krążku, na dwanaście utworów, może tylko dwa („The Thousand Thunders ”, „Rat Infested Hut”) to bezpretensjonalne, skoczne piosenki, przy których ludzie będą tańczyć na koncertach, biesiadach, festynach, pod rodzinną strzechą i które przypominają radosne utworki TURISAS, KORPIKLAANI, ELUVEITIE, FINNTROLL. Kolejne trzy to minimalistyczne pieśni („Through The Rage Of The Storm”, „Triumph And Beyond”, „Words From The Great Oak” – nowa wersja utworu z debiutanckiego krążka „Only The Brane Return”), w których bazowa jest gitara akustyczna i spokojny śpiew męsko-damski, z dominacją tego pierwszego (jakby wcielał się w rolę zapijaczonego woja). Inną miniaturą jest krótki, instrumentalny „Two Pints Of Honey And A Barrel Full Of Beer”. Pozostałe kompozycje są bardziej złożone, okazałe, no i ciekawsze. Mieszczą się w gatunku wiking metalu, który ma podniosły, bitewny klimat. Odnajdziemy w nich dynamiczne, lekkie melodie (pasujące do power/heavy metalu), dopasowane klawisze i wstawki fortepianu, brzmienia folkowych instrumentów (coś jak flet, harmonia, klawesyn, gitara akustyczna itp.) i efekty typu wiejący wiatr i odgłosy burzy. Na koniec trzeba pochwalić cały zespół za super wykonanie techniczne oraz za wokale (metalowe: growl, scream i czyste, jak również zbiorowe, chóralne oraz kobiecy śpiew). Na płycie „Triumph And Beyond” jest więc stylistyczna różnorodność, a zarazem równowaga, słucha się jej wyśmienicie i dlatego CLAIM THE THRONE powinien być zauważony nie tylko przez miłośników legend o prastarych, pogańskich wojach… [Kasia]

Claim The Throne, www.myspace.com/claimthethrone

Prime Cuts Music, Glenn Dyson, P.O.Box 235, Greenwood, 6924, Western Austrralia; pcuts@bigpond.com; www.promecuts.com.au