EDAIN Of These Who Worship Fire `13

CD `13 (Zero Budget Prod.)
Ocena: 3/6
Gatunek: progressive metal

W 2009 roku czeski EDAIN wydał 35-minutowy debiutancki abum „Through Thought and Time”, który można było zakwalifikować do progresywnego metalu, z elementami death, thrash, heavy, dark, a także folku na bazie akustyków. Dwa lata później ukazała się kolejna płyta „The Sulphur Breather”, będąca zbiorem coverów, nagrań koncertowych, innych wersji dwóch utworów z pierwszego krążka oraz jednej kompozycji premierowej. Wreszcie w 2013 r. przyszła pora na drugi pełny album zespołu, „Of These Who Worship Fire”, który pokazuje, że EDAIN lubi się rozdrabniać, gdyż tym razem materiał trwa 29 minut i składa się tylko z sześciu utworów, z czego dwa mogłyby stanowić jedność. Spotykam się więc z EDAIN po raz trzeci i ponownie muszę stwierdzić, że przekaz tej grupy nie trafia do mnie. Ekipa dowodzona przez Martina Brňovjáka, mimo aspiracji, nie potrafi wejść na wyższy artystyczny poziom. Na płycie „Of These Who Worship Fire” znajdują się trzy kompozycje instrumentalne i trzy z wokalem. Te z growlem mają więcej znamion death metalu (zresztą dość niewyszukanego), w pozostałych przodują partie gitarowe, a w prawie wszystkie powtykane są również motywy nawiązujące do estetyki jazzowej. Z całości najsłabiej wypada dwuczęściowy instrumental („Critical Intelligence I” i „Critical Intelligence II”), w którym niby miało być progresywnie, ale jest bardzo słabo, drętwo, bez mocy. Brzmi to jak półprodukt, jak nagrania dla siebie, na potrzeby kapeli, a nie na oficjalne wydawnictwo. Utwór „Blood as an Anaesthetic” rozwija się z posmakiem heavy metalu, a „Of Elements and Men” w pewnym momencie ma lekko thrashowy riff – to a propos naleciałości z przeszłości, wpływów znanych z dwóch poprzednich krążków zespołu. Najlepsza wydaje się ostatnia, najdłuższa kompozycja „Silent Weapons for Silent Wars”, formalnie jest ona prosta, ale kontempluje się jej dobrze. Ogólnie płytę „Of These Who Worship Fire” oceniam słabo. EDAIN istnieje wiele lat, w składzie są muzycy doświadczeni w grze w innych kapelach, ale zupełnie tego nie słychać. Co prawda na tym albumie grupa wzbogaciła swoją muzykę o nowe wpływy, jednak według mnie są to jeszcze bardzo nieśmiałe inspiracje (chodzi o te jazzowe); podobnież ma się sprawa z „progresywnością” twórczości EDAIN, która jest wątpliwa… Teraz widzę, iż Czechom brakuje pomysłów, a wykonanie jest bez wirtuozerii – „Of These Who Worship Fire” to już trzecie wydawnictwo firmowane nazwą EDAIN i wcale nie jest znacząco lepsze od poprzednich. Nie dostrzegam więc w tej kapeli ani potencjału, ani rozwoju. Owszem, zmienia, modyfikuje charakter swojej muzyki, rezygnuje z pewnych elementów, a dodaj nowe, jednak ogólnie poziom kompozycji, wykonania, aranżacji i brzmienia jest jak dla mnie mniej niż zadowalający. [Kasia]

Edain, Martin Brňovják, Voronzeska 2550/10, 616 00 Brno, Czech Republic; martin@brnovjak.com; www.edain.cz
Zero Bunget Prod., Martin Brnovjak, Voronezska 2550/10, 616 0fi0 Brno, Czech Republic; martinbrnovjak@gmail.com; www.myspace.com/easilythefinestinextrememetal, www.facebook.com/zerobudgetproductions